Środowiskowe Ogniska Wychowawcze TPD -> Statut ŚOW TPD


 

S T A T U T

ŚRODOWISKOWEGO OGNISKA WYCHOWAWCZEGO

TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ DZIECI W SIERADZU

          W związku z art. 71 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej(tj. Dz.U. Nr 64 z późn. zm.) oraz § 6 pkt. 3 i 5 statutu Towarzystwa Przyjaciół Dzieci – ustala się statut niepublicznego środowiskowego ogniska wychowawczego TPD.

 

Cele, zadania i nazwa ogniska

 

§ 1.1.  Środowiskowe Ognisko Wychowawcze Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, zwane dalej „ogniskiem” jest niepubliczną placówką opiekuńczo-wychowawczą o charakterze profilaktycznym, mającą na celu zapobieganie niedostosowaniu i sieroctwu społecznemu dzieci i młodzieży oraz zapewnienie pomocy rodzicom mającym poważne trudności w sprawowaniu opieki i wychowaniu dzieci. Ognisko wykorzystuje będące w jego dyspozycji środki, aby dzieci wychowywały się w rodzinach własnych, a w  szczególności:

a)    podejmuje równoległą prace z dzieckiem i rodziną;

b)    prowadzi działalność środowiskową na rzecz dziecka i rodziny;

c)    przestrzega zasady respektowania dobra dziecka i poszanowania jego praw;

d)    w wyborze metod pracy z wychowankami, preferuje samorządność i przygotowanie wychowanków do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji.

2. Ognisko tworzy się dla dzieci w wieku od 7 do 17 lat z utrudnioną socjalizacją, z zaburzeniami zachowania, mających trudności w nauce, wychowujących się w trudnych warunkach materialnych i wychowawczych.

3. Ognisko sprawuje opiekę częściową polegającą na uzupełnianiu tych funkcji rodziny, które nie mogą być prawidłowo wypełniane w określonym czasie, bądź zakresie.

4. Ze względu na organizację, zakres i rodzaj opieki jest placówka wsparcia dziennego.

5. Ze względu na metody, specyfikę i treści działania, w odniesieniu do dzieci zagrożonych uzależnieniem, realizuje wszystkie funkcje świetlicy socjoterapeutycznej.

 

§ 2.1. Ognisko jest utworzone, prowadzone i nadzorowane przez Zarząd Oddziału Powiatowego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, zwany dalej organem prowadzącym”, z siedzibą w Sieradzu przy ul. Polnej 26.

2. Nadzór, o którym mowa w ust. 1 nie narusza uprawnień nadzoru określonego odrębnymi przepisami, sprawowanego przez upoważnione organy samorządowe.

 

§ 3. Do zadań ogniska należy pomoc wychowankom w rozwiązywaniu trudności życiowych i rodzinnych, a w szczególności:

1)    pomoc w pokonywaniu trudności w nauce i uzyskiwaniu promocji do wyższej klasy,

2)    wspieranie rozwoju dziecka, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,

3)    wdrażanie wychowanków do przestrzegania zasad współżycia społecznego, kształtowanie właściwego stosunku i motywacji do nauki i pracy, podnoszenie poziomu kultury osobistej wychowanków, eliminowanie zaburzeń zachowania, agresji, przemocy, wulgarności,

4)    współpraca z rodziną wychowanka, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, podtrzymywanie emocjonalnych więzi dziecka z rodziną,

5)    organizowanie pomocy materialnej dla wychowanków ogniska,

6)    animowanie środowiskowej działalności na rzecz dziecka i rodziny.

 

§ 4.1. W celu zapewnienia realizacjo zadań statutowych ogniska:

1)    warunki bytowe, lokalowe, sanitarne oraz urządzenia niezbędne do prowadzenia zajęć zapewnia organ prowadzący, kierownik ogniska we współpracy z przedstawicielami samorządu lokalnego,

2)    środki finansowe na zatrudnienie kadry pedagogicznej zapewnia organ prowadzący, który pozyskuje je z budżetu państwa, samorządów i innych źródeł,

3)    środki na realizację zajęć specjalistycznych, dodatkowe zatrudnienie specjalistów i inne cele profilaktyczne oraz pomoc materialną dla dzieci – pozyskują, w zależności od rodzaju i zakresu planowanych działań, odpowiednio – organ prowadzący i kierownik ogniska z budżetu państwa, środków samorządowych, fundacji i organizacji pozarządowych.

2. Ponadto organ prowadzący zapewnia ogniskom możliwość korzystania z:

1)    pomocy metodycznej w postaci szkoleń, materiałów, konsultacji organizowanej przez Ośrodek Metodyczny Krajowego Komitetu Wychowania Resocjalizującego,

2)    publikacji opracowań teoretyczno – metodycznych w czasopismach KKWR – kwartalniku >>Opieka Wychowanie Terapia<< oraz w „Naszym ANIMATORZE”,

3)    śródrocznych i weekendowych turnusów socjoterapii oraz wypoczynkowych w Ośrodku Opiekuńczo – Wychowawczym KKWR w Serocku,

4)    udziału w ogólnopolskich, wojewódzkich i powiatowych konkursach, imprezach (turystycznych, rekreacyjnych, muzycznych, rajdach), warsztatach, plenerach organizowanych odpowiednio przez Zarząd Główny i Zarządy terenowe TPD,

5)    zamieszczania artykułów, informacji i twórczości dziecięcej na łamach dwumiesięcznika >>OGNISKO<< oraz współredagowania gazetki dziecięcej „Młodzi Reporterzy”.

 

§ 5.1. Nazwa ogniska brzmi: „Środowiskowe Ognisko Wychowawcze Towarzystwa Przyjaciół Dzieci”. Ognisko może posiadać nazwę własną.

2. Na tablicy urzędowej umieszcza się nazwę:

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci

tu nazwa własna ..................................................

Środowiskowe Ognisko Wychowawcze

w ........................................

 

3. Na stemplach, w korespondencji i dokumentach ogniska używa się pełnej nazwy ogniska jak w ust. 2 lub skrótu w brzmieniu: „Środowiskowe Ognisko Wychowawcze TPD w ............................”.

 

Organy ogniska

 

§ 6.1. Organami ogniska są:

1)    kierownik ogniska, zwany dalej „kierownikiem”,

2)    stały zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,

3)    samorząd wychowanków.

 

§ 7.1. Kierownika, spośród członków TPD, powołuje i odwołuje organ prowadzący.

2. Kierownik kieruje pracą ogniska, jest przełożonym wszystkich pracowników, a w szczególności:

1)    odpowiada za dyscyplinę i organizację pracy,

2)    reprezentuje ognisko na zewnątrz,

3)    sprawuje opiekę nad wychowankami ogniska,

4)    jest przewodniczącym stałego zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka i jednocześnie komisji kwalifikacyjnej,

5)    dba o właściwą realizację planów pracy i programów realizowanych przez ognisko,

6)    sprawuje nadzór pedagogiczny, w ramach swoich uprawnień,

7)    wykonuje inne zadania powierzone przez organ prowadzący, wynikające z przepisów szczegółowych, a ponadto opracowuje i przedstawia organowi prowadzącemu do zatwierdzenia:

a)    arkusz organizacyjny ogniska,

b)    plan zatrudnienia,

c)    zakresy obowiązków pracowników,

d)    roczny i perspektywiczny plan pracy ogniska,

e)    okresowe sprawozdania z działalności merytorycznej i finansowej ogniska.

3. Kierownik dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność ogniska, w szczególności odpowiada za przestrzeganie dyscypliny budżetowej, prawidłowe prowadzenie dokumentacji finansowej, ponosi odpowiedzialność za majątek ogniska.

4. Kierownik, w realizacji swoich zadań, współpracuje z organami ogniska, organem prowadzącym i innymi organami samorządowymi, w zakresie wynikającym z upoważnienia organu prowadzącego oraz z instytucjami i organizacjami mogącymi nieść pomoc dziecku i rodzinie.

 

§ 8.1. Stały zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany dalej „zespołem” jest kolegialnym organem powołanym do rozważania, opiniowania, rozstrzygania, w granicach swoich kompetencji, spraw związanych z realizacją statutowych celów i zadań ogniska, w szczególności dotyczących wychowania, opieki, eliminacji zaburzeń zachowania wychowanków.

2. W skład zespołu wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w ognisku oraz instruktorzy i inne osoby biorące udział w realizacji celów, zadań i autonomicznych programów ogniska. Członków zespołu obowiązuje tajemnica służbowa w sprawach, których ujawnienie może naruszać dobro osobiste innych osób.

3. W zebraniach zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, wolontariusze oraz inne osoby zapraszane przez przewodniczącego zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek zespołu.

4. Zebrania zespołu są organizowane trzy razy w roku lub częściej, na wniosek 1/3 członków zespołu. Zebrania zespołu są protokołowane.

 

§ 9.1. Do kompetencji stanowiących zespołu należy:

1)    zatwierdzanie planów pracy ogniska,

2)    uchwalanie regulaminu ogniska, zwanego dalej „regulaminem” i jego zmian.

2. Zespół opiniuje w szczególności:

1)    projekt pracy ogniska,

2)    projekty wydatków,

3)    wnioski kwalifikacyjne i rekwalifikacyjne,

4)    wnioski w sprawach wychowanków.

3. Opinie i decyzje zespół podejmuje w formie uchwał zapadającą zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 członków.

 

§ 10.1. W ognisku działa samorząd wychowanków, zwany dalej „samorządem”.

2. Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie ogniska.

3. Zasady tworzenia, wybierania i zmiany władz samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół wychowanków. Regulamin samorządu jest integralną częścią regulaminu ogniska.

4. Samorząd poprzez swoich przedstawicieli może przedkładać kierownikowi oraz zespołowi opinie, wnioski i inicjatywy dotyczące:

1)    organizacji i warunków pracy ogniska,

2)    przyjmowania i skreślania z listy wychowanków ogniska,

3)    nagradzania, karania oraz respektowania praw wychowanków.

5. Samorząd reprezentuje ognisko w  sejmiku samorządowym środowiskowych ognisk wychowawczych oraz innych przedstawicielskich organach samorządowych ognisk.

 

Organizacja ogniska

 

§ 11.1. W celu realizacji zadań statutowych, zgodnie ze standardami opieki i wychowania określonymi przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, ognisko organizuje:

1)    zajęcia opiekuńcze i pomoc w nauce,

2)    zajęcia rozwojowe w zespołach zainteresowań, reedukacyjnych i terapeutycznych,

3)    wycieczki, biwaki, kolonie i obozy,

4)    żywienie, w zakresie uzależnionym od pozyskanych środków,

5)    poradnictwo życiowe i rodzinne dla wychowanków i rodziców.

2. W miarę potrzeby i posiadanych środków, ognisko organizuje inne formy działalności statutowej uwzględnione w regulaminie i planie pracy ogniska np. grupy młodzieżowe, a ponadto bierze udział w imprezach, akcjach i programach inicjowanych i organizowanych przez ogniwa TPD i KKWR.

 

§ 12.1. Organizację ogniska określa opracowany odrębnie dla każdej placówki regulamin, który uwzględnia specyfikę i warunki pracy, w szczególności zawiera:

1)    zadania ogniska,

2)    organizacje pracy w ognisku, a w szczególności: czas i formy pracy, rodzaj zajęć, rozkład dnia, godziny otwarcia, plan zajęć w tygodniu, formy potwierdzania obecności wychowanków, formy dokumentowania pracy z dzieckiem i rodziną, zasady podziału na grupy, zespoły zainteresowań itp.

3)    Zasady przyjmowania, prawa i obowiązki oraz system nagradzania i karania wychowanków,

4)    obowiązki pracowników i wolontariuszy;

5)    zasady współpracy pomiędzy organami ogniska (kierownikiem, zespołem, samorządem),

6)    zasady tworzenia i zakres działania innych zespołów kolegialnych np.: społeczności, rady rodziców, kręgu przyjaciół ogniska itp.

2. regulamin, z zastrzeżeniem ust. 3, opracowuje zespół w porozumieniu z organem prowadzącym.

3. Rozkład dnia i plan zajęć ustala kierownik z uwzględnieniem:

1)    wymogów zdrowia, higieny i wszechstronnego rozwoju wychowanków,

2)    uczestnictwa wychowanków w pracach i zajęciach organizowanych poza ogniskiem.

4. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem ogniska oraz z zasadami działania i organizowania placówek opiekuńczo – wychowawczych określonymi przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

 

§ 13.1. Podstawą organizacji pracy ogniska w danym roku jest arkusz organizacji ogniska opracowany przez kierownika, nie później niż do 31 lipca, zatwierdzony przez organ prowadzący.

2. W arkuszu organizacji uwzględnia się wszystkie formy działalności przewidywane w następnym roku kalendarzowym. Zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników ogniska, ogólna liczbę godzin dla poszczególnych form działalności finansowanej przez organ prowadzący oraz liczbę godzin finansowanych z innych źródeł.]

 

§ 14.1. Ognisko jest czynne w ciągu całego roku kalendarzowego, nie mniej 5 dni w tygodniu, nie krócej niż 4 godziny dziennie.

2. Każdorazowa zmiana czasu pracy ogniska wymaga zatwierdzenia przez organ prowadzący.

 

§ 15.1. Wychowankowie ogniska podzieleni są na:

1)    grupy wychowawcze liczące nie mniej niż 14 osób,

2)    zespoły zainteresowań od 6 do 10 osób,

3)    zespoły specjalistyczne od 3 do 10 osób.

2. grupę wychowawczą prowadzi wychowawca.

3. Zasady podziału na grupy określa regulamin.

4. zajęcia w zespołach zainteresowań i zespołach specjalistycznych organizowane są w danym roku szkolnym w wymiarze zatwierdzonym, zgodnie z arkuszem organizacji i pozyskanymi środkami finansowymi.

5. Zajęcia, o których mowa w ust. 4 prowadzą odpowiednio: instruktor posiadający odpowiednie umiejętności oraz pedagog, psycholog lub inny specjalista posiadający odpowiednie przygotowanie.

 

§ 16.1. Uczestnictwo wychowanków w zajęciach zespołów zainteresowań jest dobrowolne.

2. Zajęcia specjalistyczne organizowane są dla wychowanków zakwalifikowanych przez zespół kwalifikacyjny.

3. Uczestnictwo w zajęciach specjalistycznych jest obowiązkowe i trwa do czasu uzyskania istotnej i trwałej poprawy.

 

§ 17.1. W zorganizowanych formach zajęć prowadzonych przez ognisko mogą uczestniczyć, za zgodą prowadzącego, dzieci spoza placówki.

2. Regulamin określa zasady prowadzenia zajęć „otwartych” dla dzieci, rodziców, nauczycieli i innych zaproszonych gości.

 

§ 18. W dniach wolnych od zajęć szkolnych ognisko organizuje, według odrębnych planów pracy (programów) biwaki, imprezy kulturalne, sportowe i plenerowe.

 

§ 19.1. Wychowankowie ogniska uczestniczący w zajęciach pozostają pod opieką prowadzącego zajęcia wychowawcy, instruktora, pedagoga, psychologa lub wolontariusza, jeśli posiada on stosowne upoważnienia do sprawowania opieki.

2. W czasie biwaków, wycieczek, kolonii i obozów kierownik ogniska zapewnia dzieciom, w zakresie stosownym do rzeczywistych potrzeb, opiekę całodobową.

 

§ 20.1. Ognisko może przyjmować, za zgodą organu prowadzącego, słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, studentów lub absolwentów szkół wyższych na praktyki lub staże pedagogiczne.

2. Podstawą przyjęcia na praktykę lub staż pedagogiczny jest umowa pomiędzy kierownikiem ogniska, a osobą odbywającą praktykę lub staż.

3. Kierownik ogniska może ustalić odpłatność za odbywanie praktyki lub staż.

 

Wychowankowie

 

§ 21. W sprawie przyjęcia dzieci do ogniska mogą występować osoby fizyczne lub prawne, a w szczególności: rodzice, same dzieci, pedagog szkolny, kurator sądowy, pracownik służby socjalnej, straży miejskiej, policji, jeśli stwierdzą, że dziecku i rodzinie potrzebna jest pomoc oferowana przez ognisko.

 

§ 22. Praca z wychowankami i jego rodziną opiera się na zasadzie dobrowolności.

 

§ 23.1. Do ogniska przyjmowane są dzieci po wyrażeniu zgody na pobyt w tej placówce. Podstawą przyjęcia do ogniska jest decyzja komisji kwalifikacyjnej, zwanej dalej „komisją”.

2. Do zadań komisji należy:

1)    przyjmowanie wniosków i kompletowanie dokumentacji kandydatów,

2)    analiza dokumentacji kandydata (opinii, wywiadów, dokumentów szkolnych i innych),

3)    propozycja zakresu i rodzaju pomocy świadczonej przez ognisko,

4)    ustalenie długości próbnego pobytu dzieci w ognisku.